Про це повідомляє видання iROZHLAS.
Слідчі підозрюють, що службовці чеської армії приймають автомобілі Tatra гіршої якості, ніж вимагають чеські норми та стандарти НАТО. Тим самим ставили під загрозу життя солдатів, які використовують це обладнання.
«Через невідповідність параметрів обладнання існує ризик для життя і здоров’я людей», — повідомляє військова поліція.
За даними видання Radiožurnál, військова поліція розслідує закупівлі автомобілів Tatra, які Міністерство оборони придбало з 2015 року. Зокрема, це автомобілі T-815-7 у різних варіантах: евакуатори, контейнеровози або автомобілі PRAM, які використовуються для транспортування мінометів.
«Послідовно вони перевіряють, затверджують і вводять обладнання в експлуатацію, хоча вони (ці особи) усвідомлюють, що це обладнання або його компоненти не відповідають початковим умовам тендеру, нормам, національним і європейським стандартам та стандартам STANAG, і під час перевірок, затвердження та введення обладнання в експлуатацію вони свідомо порушують правила таких процесів, щоб обладнання було прийнято і введено в експлуатацію», — йдеться в документі військової поліції, який є в розпорядженні Radiožurnál.
Наприклад, у 2017 році під час випробування машини T-815-7V 8×8 технічні головний трос лебідки зламався під навантаженням майже 24 тонни, хоча він мав втримати щонайменше 25. Tatra довелося замінити головну лебідку і трос на інший, виготовлений іншим виробником.
Однак, за підозрами слідчих, в цих випадках інспектори не були настільки ретельними і затверджували обладнання, яке не повинні були затверджувати і приймати. Вони просто писали в інспекційному звіті: «Відповідає вимогам».
У результаті, згідно з розслідуванням, постачальник нібито економить гроші, але коштом безпеки солдатів і державного бюджету.
Однак саме міністерство заперечує, що автомобілі Tatra не відповідають вимогам: «Майно завжди приймається в зазначеній кількості та якості, включаючи технічну документацію відповідно до контракту та документів про поставку.
Якщо співробітники відповідного органу виявляють будь-які недоліки, вони не приймають матеріал. За нашою інформацією, у випадку з автомобілями Tatra нічого такого не сталося, тому Міністерство оборони не мало сумнівів щодо якості обладнання, що приймалося», — відповів на запитання Radiožurnál речник міністерства Давид Шіма.
За інформацією CSG, передача обладнання здійснюється у повністю стандартному порядку, включаючи випадкові скарги: «Дефекти та скарги вирішуються за допомогою стандартних процедур розгляду скарг. У рамках приймання обладнання армією клієнти часто подають скарги, деякі з яких визнаються постачальником, а деякі відхиляються.
Ми знаємо, що це стосується не тільки Tatra. Це не обов’язково мають бути дефекти, а розбіжності в тлумаченні необхідних параметрів транспортного засобу між постачальником і клієнтом. Усі скарги у випадку поставок автомобілів Tatra чеській армії вирішуються стандартним чином», — написав речник Чіртек для Radiožurnál.
За інформацією видання, слідчі розслідували цю справу протягом декількох років. На межі 2024 і 2025 років вони передали всю справу до Інспекції військової поліції. Оскільки переконалися, що до злочинної діяльності причетні також члени військової поліції.
Один із військовослужбовців, який брав участь у переговорах про технічний стан вантажівок Tatra, сам зв’язався з військовою поліцією.
Як повідомляє SpecMachinery.com.ua, після однієї з таких зустрічей представник Tatra підійшов до нього і запропонував йому «зовнішній консультаційний контракт» в обмін на те, що він перестане заперечувати гарний технічний стан обладнання, що передається, — пізніше розповів чоловік поліції.
«Існує обґрунтована підозра, що особи, які захищають інтереси постачальника, навмисно пропонують укласти договір про консультаційні послуги або інші договори як прикриття для запропонованої майнової вигоди з особами, які мають вирішальний вплив на процес придбання та процес випробування матеріалів (технологій), щоб запобігти оцінці продукту як невідповідного особами, які оцінюють технологію та умови договору», — повідомляють слідчі.