Понеділок, 17 лютого 2020 09:29

Як «розумні» системи допомагають водіям та рятують життя

За останні десятиліття системи допомоги водієві еволюціонували настільки, що сьогодні ми цілком готові уявити «безпілотне» майбутнє наших доріг.

Елементи системи допомоги водію стають одним з найбільш швидкозростаючих сегментів автомобільної електроніки та частиною комплектації навіть бюджетних моделей, що сходять з конвеєрів усіх великих автовиробників.

  • Компоненти системи ADAS переймають безліч важливих функцій, які значно полегшують процес керування.
  • 55% нещодавно зареєстрованих у Німеччині компактних і середніх за розміром автомобілів мають у стандартній комплектації щонайменше одну з таких систем, як парктронік, система автоматизованого паркування або камера заднього огляду.
  • З 2022 року всі нові легкові та невеликі комерційні автомобілі в Європі мають бути обладнані автоматичною системою екстреного гальмування та системою розумного контролю швидкості.
  • Автомобільні гіганти об'єднуються з постачальниками автокомпонентів і розробниками систем штучного інтелекту, щоб створити повністю роботизовані системи управління автомобілем.

Від контролю швидкості до контролю стану водія

Історія технології ADAS (абревіатура від Advanced Driver Assistance System) розпочалася наприкінці 40-х років XX століття: саме тоді було винайдено пристрій, який ми звикли називати круїз-контролем. Відомим піонером у сфері ADAS є компанія Bosch – один з найбільших постачальників автомобільних компонентів і систем. У 1978 році вона випустила електронну антиблокувальну гальмівну систему (АБС).

Сьогодні різні компоненти системи ADAS беруть на себе безліч важливих функцій, які значно полегшують процес керування. Наприклад, вони здатні здійснювати моніторинг ситуації навколо автомобіля з використанням спеціальних датчиків і відеокамер, розпізнавати об'єкти, зокрема в так званих «сліпих зонах», оцінювати відстань до них і в разі потреби приймати рішення про втручання в процес керування. За допомогою ADAS водій може отримати попередження про ймовірну небезпеку або допомогу у виконанні маневрів, що вимагають підвищеної концентрації уваги, наприклад, під час перестроювання або паркування. І, нарешті, ще одним завданням ADAS є моніторинг стану та реакцій водія: система здатна виявити, що людина за кермом засинає (в цьому разі вона його розбудить) або має проблеми зі здоров'ям (автоматика допоможе безпечно зупинитися та навіть викличе «швидку»).

Скоро на всіх автомобілях Європи

Обладнання автомобілів системами допомоги водієві стає все популярнішим. Найбільш затребуваними є системи допомоги при паркуванні, стеження за смугою руху та попередження засинання водія за кермом. Так, згідно з дослідженням Bosch, проведеним у Німеччині, 55% нещодавно зареєстрованих у цій країні компактних і середніх за розміром автомобілів мають у стандартній комплектації щонайменше одну з таких систем, як парктронік, система автоматизованого паркування або камера заднього виду.

Друге за популярністю місце після систем допомоги при паркуванні займають автоматичні системи екстреного гальмування. Їх завдання – запобігти ДТП або пом'якшити її наслідки. З 2022 року такими електронними помічниками повинні оснащуватися всі нові легкові та невеликі комерційні автомобілі в Європі. Тим самим шляхом іде й Америка: 28% випущених у США моделей автомобілів оснащуються автоматичним екстреним гальмуванням, ще 36% моделей підтримують цю функцію опціонально.

Країни Європейського союзу вирішили піти ще далі: з того ж 2022 року всі нові автомобілі, вироблені в ЄС, мають обладнуватися системою розумного контролю швидкості: якщо GPS-датчик або камера зчитування дорожніх знаків проінформують бортовий комп'ютер про ті чи інші швидкісні обмеження на певній ділянці дороги, система автоматично знизить реальну швидкість до рекомендованої (у водія, втім, залишиться технічна можливість розігнатися знову, проте не відключити систему повністю). За оцінками Єврокомісії, до 2038 року такі заходи дозволять врятувати більше 25 тисяч життів і скоротити кількість аварій на 30%.

Майбутнє – за «безпілотами»?

З розвитком систем ADAS тісно пов'язаний розвиток ринку безпілотних автомобілів. Наразі всі подібні проекти здійснюються в тестовому режимі, проте досить активно. Автомобільні гіганти об'єднуються з постачальниками автокомпонентів і розробниками систем штучного інтелекту, щоб створити повністю роботизовані системи управління автомобілем. Цим шляхом, зокрема, йдуть компанії Bosch, Daimler і Nvidia: останні кілька років вони активно співпрацюють у питаннях розробки автономних систем керування, а наприкінці 2019 року представили в місті Сан-Хосе (Каліфорнія) тестовий безкоштовний сервіс безпілотного таксі. Для перевезень пасажирів були використані седани Mercedes-Benz S-Class, оснащені камерами, лідарами та радарами Bosch, а також спеціальними комп'ютерами Nvidia Drive Pegasus.




Купити техніку

Продати техніку

Оренда техніки

Підпишіться на новини спецтехніки:

News: