Нагадаємо, за даними United Nations Comtrade Database, абсолютний рекорд імпорту будівельної техніки в Україні був поставлений в 2008 році. В цей рік імпорт досяг обсягу $539,1 млн., за яким пішов спад до $68,9 млн. В кризовому 2009-му. Після періоду відновлення наступний пік був досягнутий в 2012 р, коли імпорт будівельної техніки досяг $223,3 млн, – передає SpecMachinery.com.ua.
З початком російської агресії ринок будтехніки знову обвалився, і в 2014 р. впав майже в три рази, і в наступному, 2015-му продовжував падати, і досяг дна в $58,2 млн. Однак потім пішло стрімке зростання: в 2016-му році ринок виріс до $121,4 млн., а в 2017-му – досяг довоєнного рівня в $223 млн.
У 2018-му зростання продовжилося, і рік став рекордним за всі роки, починаючи з 2010-го. Цьому сприяли і підвищення загального добробуту в Україні, і проекти дорожнього і комунального будівництва, які набувають все більших і більших масштабів в нашій країні.
Проте, інтереси будівельників (а також техніка, яку вони вибирають) зазнали змін: в 2018-му перевага віддавалася в першу чергу більш «простій» техніці. Так, за інформацією SpecMachinery.com.ua, майже в два рази зріс попит на будівельну та спецтехніку з Китаю, в той час як попит на американську техніку залишився приблизно на рівні 2017-го року. Крім того, ринок нової техніки дуже серйозно стала тіснити вживана техніка. І навіть офіційні дилери будівельної техніки і транспорту все більше звертають увагу на систему Trade-in та вживану техніку з Європи.
Поточний, 2019-й рік, відзначений найрізноманітнішими впливами. І одним з основних факторів, що впливають на ринок стали вибори президента України, а потім і Парламенту.
Дилери та виробники спецтехніки
Як зазначив в інтерв’ю SpecMachinery.com.ua Олег Нікітін, бізнес-менеджер Volvo CE, виробник відзначає дуже хороший ріс по будівельній техніці в минулому році. Відзначається зростання дорожнього будівництва – дорожні компанії почали розглядати і купувати нові машини. Будівельний ринок відновлюється, однак він ще не в блискучому становищі, і потенціал зростання дуже великий. Тому Volvo CE в 2019 році розраховує на продовження тренду розвитку.
Крім того, в Україні – складна ситуація у секторі малих комунальних машин. Децентралізація в бюджетах дала те, що муніципалітети вже стали закуповувати невеликі комунальні машини. Однак це тільки початок. Це – той ємний потенційний сегмент, який очікує розвитку в Україні.
За словами представників компанії-дилера китайської техніки SDLG і ряду інших брендів, в 2019-му році продажі просіли на 50%. Причина – вибори і заморожування ряду проектів з будівництва доріг.
При цьому в Україні зріс ринок запчастин, сервісу і обслуговування: будівельники і дорожники воліють ремонтувати стару техніку, замість покупки нової. А оскільки в групу компаній входить кілька підприємств, то в цілому спостерігається зростання продажів.
На думку представників компанії, до кінця року така тенденція не зміниться.
Вітчизняні виробники спецтехніки
Представники вітчизняних компаній-виробників спецтехніки в коментарях SpecMachinery.com.ua розкрили кілька нових граней питання.
У групі компаній «Спец-Ком-Сервіс» (торгова марка Polycar – українське підприємство, яке спеціалізується на виробництві кузовного обладнання, виготовленні кузовів спецтехніки та продажу вантажних автомобілів різних марок) відзначають, що в 2019-му році попит впав. В основному запитують і замовляють ізотермічні, промтоварні, рефрижераторні фургони, бортові платформи та автоевакуатори. При цьому в порівнянні з першим півріччям 2018-го замовлень стало на порядок менше.
Від решти року очікують підвищення попиту.
Відзначимо, компанія «Спец-Ком-Сервіс» з 2009 року виконала велику кількість проектів з виробництва всіх видів кузовного обладнання на базі різних шасі. Кожен проект опрацьовується індивідуально під замовника, з урахуванням всіх технічних норм і вимог.
Представники іншого вітчизняного виробника спецтехніки, «Заводу спецтехніки «Техкомплект», відзначають, що в 2019-му році в українських замовників користуються особливим попитом автогідропідйомники і санітарні автомобілі.
Вікторія Таргонська, провідний спеціаліст з маркетингових комунікацій «Заводу спецтехніки« Техкомплект», зазначає:
«Це не дивно, оскільки автогідропідйомники «Техкомплект» італійського та південнокорейського виробництва традиційно займають близько 60% ринку тих автогідропідйомників, які продаються в Україні. До слова сказати, далеко не всі продавці автовишок в Україні можуть запропонувати не просто продаж автогідропідйомників вітчизняного та іноземного походження, а й повний цикл виробництва: великовузлове складання, виготовлення зварної рами і монтаж телескопічних і комбінованих підйомників на вантажні шасі IVECO, МАЗ, КрАЗ, ГАЗ, Renault та інші сумісні. Крім того, у «Техкомплекту» є можливість виконувати сервісне обслуговування і ремонт автовишок, причому, не тільки власної збірки, а й тих, які продані і не взяті в результаті поломки на позаплановий ремонт конкурентами. На сьогоднішній день в Україні тільки «Техкомплект» може запропонувати виконання такої складної ремонтної роботи, як складання та розбирання стріли автогідропідіймача».
На третьому місці за попитом – крано-маніпуляторні установки (в основному, крани-маніпулятори цікавлять тих, хто планує придбати в «Техкомплекті» бортові автомобілі, самоскиди та сміттєвози).
Крім того, в компанії відзначають зростання попиту в першому півріччі на автопаливозаправники. І це цілком зрозуміло: при сучасному темпі будівництва автомагістралей в Україні, важливо забезпечити можливість постійної дозаправки спецтехніки (нагадаємо, як SpecMachinery.com.ua вже писав, буквально на днях, п’ять автопаливозаправників з автоцистерною 4 кубометри на базі IVECO вирушили до свого покупця «Автомагістраль південь»).
В цілому ж, щомісяця в Кошманівці Машівського району на Полтавщині, де розташоване основне виробництво «Техкомплект», відкрито понад 10 наряд-замовлень на виробництво автопаливозаправників. Виробництво автоцистерн може бути запропоновано об’ємом від 4 до 20 кубометрів, але найбільш затребувана група бензовозів – паливозаправники з цистерною 4-5 кубометрів.